Échec de la scolarisation obligatoire en Côte d’Ivoire : le cas des jeunes filles commerçantes au marché Belleville de Treichville
DOI:
https://doi.org/10.55765/atps.i22.1538Keywords:
Out of school, young girls, defiance, Ivory CoastAbstract
This article aims to understand the out-of-school situation of young commercial girls at the Belleville market of the commune of Treichville in Abidjan, despite the adoption in 2015 of a law in Côte d’Ivoire that prescribes compulsory schooling. The qualitative study targeted both young girls and parents of pupils, members of the Direction of social actions of the town hall and representatives of the school administration, including the regional directorate of national education and the school guidance board. Analysis of the content of the data collected shows that the out-of-school presence of girls of school age is linked to conflicting perceptions of the Compulsory Education Policy, the primacy of specific cultures over general law and the defiance of laws in the face of state laxity.
References
Akkari, S., Allassan, M. et Llorca, O. (2020). Refus de scolarisation des enfants itinérants : de la responsabilité de l’État à la responsabilisation des maires. La Revue des droits de l’Homme, Actualités Droits-Libertés. En ligne depuis le 9 février 2020, récupéré le 7 novembre. URL: http://journals.openedition.org/revdh/8507.
Bardin, L. (1997). L’analyse de contenu. PUF.
Baumrind, D. (1971). Harmonious parents and their preschool children. Developmental Psychology.
Bernard, P. Y. (2015). Pourquoi considérer le décrochage scolaire comme un problème ? Publié dans laviedesidees.fr. le 21 avril.
Bonnéry, S. et Renard, F. (2013). Des pratiques culturelles contre l’échec et le décrochage scolaires : sociologie d’un détour, Lien social et Politiques. (70), p.135-150.
Campenhoudt, L.V. et Quivy, R. (2011). Manuel de recherche en sciences sociales. Dunod.
Esterle-Hedibel, M. (2006). Absentéisme, déscolarisation, décrochage scolaire : les apports des recherches récentes. Déviance et Société, 1, Vol. 30, p.41-65.
Jacquemin, M. et Schlemmer, B. (2011). Introduction : Les enfants hors l’école et le paradigme scolaire. Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs, Vol. 10, p.7-28.
Malet, J. (2010). Décrochage et scolarisation. Journal du droit des jeunes, 4 N° 294, p.8-16.
N’dri, K. A. (2020). Travaux domestiques et décrochage scolaire des enfants du primaire public du département de Korhogo : analyse des effets. Université Peleforo Gon Coulibaly (Côte d’Ivoire), Ziglôbitha, Revue des Arts, Linguistique, Littérature & Civilisations, p. 124-134.
Vaillancourt, C. (1998). Le décrochage scolaire : une approche communicationnelle. Thèse de Maîtrise en recherche sociale appliquée, Département de sociologie Université Laurentienne à Sudbury.
Özden, M. (1999). Le droit à l’éducation, un droit humain fondamental stipulé par l’ONU et reconnu par des traités régionaux et de nombreuses constitutions nationales. Brochure élaborée par le Directeur du Programme Droits Humains du CETIM et Représentant permanent auprès de l’ONU. Collection du Programme Droits Humains du Centre Europe - Tiers Monde (CETIM), CODESC, Observation n° 13, § 1, E/C.12/1999/10, 8 décembre.
Proteau, L. (1997). Le modèle ivoirien en question : dévoilement de l’illusion d’une promotion sociale pour tous par l’école, un « moment critique ». Dans Contamin, B. et Memel-Fotê, H. (dir.), Le modèle ivoirien en questions : crises, ajustements, recompositions. Karthala; Orstom.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Koffi Roland Bini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.