Qu’il y a-t-il derrière le masque de la morale prolétarienne qui me réduit au silence ?

Authors

  • Vera Heller Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue, Québec

DOI:

https://doi.org/10.55765/atps.i25.2424

Keywords:

visual autoethnography, art therapy, double talk, communist regime, narrative identity

Abstract

This article explores the impact of double talk on narrative identity. It is in continuity with a previous visual autoethnography project that focused on the experience of the communist regime in Romania, as lived by the author. By demonstrating how art allowed her to overcome the difficulty of giving a verbal account of this period of her life, the research results brought to light a new question regarding the source of such a difficulty: if language plays a fundamental role in the constitution of the individual as a subject, what was the impact of the communist double talk, devoid of content and meaning, on that individual’s ability to grasp and share their reality? The text begins with a description of the initial autoethnographic project. Then, a parallel between the military lexicon of the pandemic and the communist rhetoric will allow to explore the impact of the double talk on the narrative identity. It ends with the hypothesis that by hindering the understanding of the lived events, the tongue of wood caused a collective trauma, the remedy of which would be the late return on these events and art.

References

Adams, T. E., Holman Jones, S, Ellis, C (2015). Autoethnography: understanding qualitative research. Oxford University Press.

Asensio, J. (2020). Le pouvoir de la langue et la liberté de l’esprit de Jacques Dewitte.

https://www.juanasensio.com/archive/2020/09/28/le-pouvoir-de-la-langue-et-la-liberte-de-l-esprit-de-jacques-dewitte.html

Baillargeon, S. (2020). En « guerre » contre la COVID ? Le Devoir, 18 juillet.

https://www.ledevoir.com/culture/582658/covidiomes-en-guerre-contre-la-covid

Baillargeon, S. (2020). Portrait du virus en ennemi. Le Devoir, 20 juillet.

https://www.ledevoir.com/culture/582720/portrait-du-virus-en-ennemi

Bois, C. (2022). Ce qui reste de nous. Les crises identitaires chez Paul Ricoeur et Laszlo Tengelyi. https://id.erudit.org/iderudit/1090268ar

Boutet, D. (2018). La création de soi par soi dans la recherche-création : comment la réflexivité augmente la conscience et l’expérience de soi. Approches inductives, 5(1), 289-310. https://www.erudit.org/en/journals/approchesind/2018-v5-n1 approchesind03621/1045161ar/

Burmeister, R. (2012). The pale gentlemen with the mocha cups: the literary collages of Herta Muller. Dans C. Zu Salm (ed.). Manifesto collage: defining collage in the twenty-first century. Moderne Kunst Nürnberg.

Delporte, C. (2011). Une histoire de la langue de bois. Flammarion.

Dubé, G. (2016). L’autoethonographie, une méthode de recherche inclusive. Présences : Revue transdisciplinaire d’étude des pratiques psychosociales. 9(2), 1-20.

Gosselin, P. et Le Coguiec, E. (dir.). (2009). La recherche création : pour une compréhension de la recherche en pratique artistique. PUQ.

Heller, V. (2007). Exile, identity, and artistic creation: an arts-based phenomenological study with immigrant women. Doctoral dissertation, Lesley University. https://digitalcommons.lesley.edu/expressive_dissertations/33/

Heller, V. (2023a). Le parcours du héros : une intervention de groupe auprès des migrants existentiels. Dans L. Pelletier et J. Lambert (dir.), L’art-thérapie auprès des groupes : réflexions théoriques et développements cliniques. PUQ.

Heller, V. (2023b). Visual auto-ethnography: a transformative practice of remembering. Dans M. López Fdez. Cao, R. Hougham, S. Scoble (eds.), Memory: shaping connections in the arts therapies. Routledge.

Ilea, C. (2017). Migratory affiliations: Contemporary Romanian art. Dans M. Langford (ed.), Narrative unfoldings: national art histories in an unfinished world. McGill-Queen’s University Press.

Köhler, T. (2012). Manifesto collage: collage in arts and sciences. Dans C. Zu Salm (ed.). Manifesto collage: defining collage in the twenty-first century. Moderne Kunst Nürnberg.

Knowles, J. G., et Cole, A. L. (2008). Handbook of the arts in qualitative research: perspectives, methodologies, examples, and issues. Sage.

Leavy, P. (dir.) (2019). Handbook of arts-based research. Guilford.

McNiff, S. (dir.) (2013). Art as research: opportunities and challenges. Intellect Ltd.

Motoi, I., Farcas, A-D. et Woch, A-D. (2023). Émigration et immigration : les deux côtés de la mise en scène médiatique d’une langue de bois. Bulletin ştiinţific, Fascicula filologie, Seria A, Vol. XXXI, 489-531. https://www.researchgate.net/publication/340488200_Immigration_et_migration_les_deux_cotes_de_la_mise_en_scene_de_la_langue_de_bois

Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods. Sage.

Pavlikovski, P. (2018). La guerre froide. Opus Film, MK2 et Protagonist Pictures.

Radut-Gaghi, L. (2010). La (nouvelle) langue de bois dans la Roumanie actuelle. Hermès, 3(58), 81- 85. https://www.cairn.info/revue-hermes-la-revue-2010-3-page-81.htm

Rouleau, J. (2016). Bricolage méthodologique : autoethnographie et recherche-création. http://www.commposite.org/index.php/revue/article/view/232

Șerbănescu, S. (2016). La langue de bois et le politiquement correct dans le discours public roumain.https://www.researchgate.net/publication/295548629_La_langue_de_bois_et_le_politiquement_correct_dans_le_discours_public_roumain

Slama-Cazacu, T. (1993). La langue de bois et quelques problèmes de communication. LINX, 29 (2), 85-97. https://www.persee.fr/doc/linx_0246-8743_1993_num_29_2_1274

Talaban, I. (1999). Terreur communiste et résistance culturelle. Les arracheurs de masques. PUF.

Tengelyi, L. (2005). L’histoire d’une vie et sa région sauvage. Jérôme Million.

Tetaz, J-M. (2014). L’identité narrative comme théorie de la subjectivité. Un essai de reconstruction de la conception de Paul Ricoeur. Études théologiques et religieuses, 4(89), 463-494. https://www.cairn.info/revue-etudes-theologiques-et-religieuses-2014-4-page-463.htm

Thom, F. (2015). La langue de bois. Julliard (première édition 1987).

Published

2024-07-06

How to Cite

Heller, V. (2024). Qu’il y a-t-il derrière le masque de la morale prolétarienne qui me réduit au silence ?. International Journal Sociocultural Community Development and Practices, (25), 15–28. https://doi.org/10.55765/atps.i25.2424