Stratégies rhétorico-argumentatives fallacieuses et biais cognitifs dans le discours de propagande

Authors

  • Marius Octavian Munteanu Université Dunarea de Jos, Galati, Roumanie

DOI:

https://doi.org/10.55765/atps.i25.2426

Keywords:

Propaganda, conspiracy, pragmadialectic, rhetorical-argumentative strategies

Abstract

This article reveals the intimate structures of propaganda discourses through an analysis combining concepts derived from argumentation, rhetoric and political communication. It exposes their discursive modus operandi to increase the adhesion of crowds, distinguishing the political communication from the propaganda, the argumentation by conviction from the argumentation by persuasion. How do rhetorical-argumentative strategies contribute to the construction of discourses displaying their «truth» or their «reality», building alternative worlds presented as the real worlds? The analysis of Romanian Senator Diana Șoșoacă’s speech on the earthquakes in Turkey in February 2023 provides some answers. Feigning rational argument based on factual arguments, the propagandist appeals to the primary emotions of her audience to change its forma mentis.

References

Charaudeau, Patrick (2009). Le discours de manipulation entre persuasion et influence sociale. Dans Acte du colloque de Lyon. Consulté le 20 octobre 2023 sur le site de Patrick Charaudeau - Livres, articles, publications. URL : http://www.patrick-charaudeau.com/Le-discours-de-manipulation-entre.html

Cohen, Daniel H. et Stevens, Katharina (2016). Virtuous Vices: On Objectivity, Bias, and Virtue in Argumentation. Dans OSSA Conference Archive. 70. Consulté le 5 septembre 2023. URL : https://scholar.uwindsor.ca/ossaarchive/OSSA11/papersandcommentaries/70.

Dorna, Alexandre (2008). Propaganda Speeches and Manipulation Techniques. Dans Argumentum. Journal of the Seminar of Discursive Logic, Argumentation Theory and Rhetoric, 7, p. 41-55. Consulté le 5 octobre 2023. URL : hal-00703313

Garric, Nathalie, Léglise, Isabelle (2005). Le discours patronal, discours de propagande. Dans D. Banks (dir.). Caractéristiques linguistiques des textes de propagande. L’Harmattan, p.133-146.

Grice, H. Paul. (1979). Logique et conversation. Dans Communications, 30, La conversation. p. 57-72. Consulté le 2 octobre 2023. URL : https://www.persee.fr/doc/comm_0588-8018_1979_num_30_1_1446.

Lorenzi Bailly, Nolwenn, Romain, Christina (2023). Propagande. Dans Lorenzi Bailly, N. et Moïse, C. (dir.), Discours de haine et de radicalisation : les notions clés. ENS Éditions.

Maingueneau, Dominique (2014). Retour critique sur l’éthos. Dans Langage et société, 149, 31-48. https://doi.org/10.3917/ls.149.0031

Ollivier-Yaniv, Caroline (2010). Discours politiques, propagande, communication, manipulation ». Dans Mots. Les langages du politique [En ligne], 94. Consulté le 5 mars 2023. URL : http://journals.openedition.org/mots/19857

Oswald, Steve (2016). Conspiracy and bias: argumentative features and persuasiveness of conspiracy theories. Dans OSSA Conference Archive. 168. Consulté le 5 septembre 2023. URL : http://scholar.uwindsor.ca/ossaarchive/OSSA11/papersandcommentaries/168.

Taïeb, Emmanuel (2010). La propagande revisitée. Dans Quaderni [En ligne], 72 | Printemps, mis en ligne le 5 avril 2012, consulté le 5 octobre 2023. URL : http://journals.openedition.org/quaderni/475.

Tzvetkova, Maria (1998). La propagande politique. Dans Balkanologie [En ligne], Vol. II, n° 2, consulté le 17 mars 2023. URL : http://journals.openedition.org/balkanologie/259.

Published

2024-07-06

How to Cite

Munteanu, M. O. (2024). Stratégies rhétorico-argumentatives fallacieuses et biais cognitifs dans le discours de propagande. International Journal Sociocultural Community Development and Practices, (25), 45–60. https://doi.org/10.55765/atps.i25.2426